Dodający
Rzeka Warta w Poznaniu
Warta - trzecia pod względem długości rzeka Polski, druga w pełni w jej granicach; główny, prawy dopływ Odry.
Zaadoptuj rzekę 2016 - Przedszkole nr 28 w Poznaniu
Sprawozdanie z działań podjętych przez dzieci z Przedszkola nr 28 im. Małych Astronomów w Poznaniu dotyczących oszczędzania wody - w ramach programu edukacji ekologicznej ,,Zaadoptuj rzekę “.
W roku szkolnym 2016 /2017 nasze przedszkole – Przedszkole nr 28 w Poznaniu po raz ósmy włączyło się w program edukacji ekologicznej ,, Zaadoptuj rzekę “.
Działania, które zostały przez nas podjęte to cykl zajęć dotyczących oszczędzania wody.
Dzieci z naszego przedszkola poprzez liczne zajęcia z zakresu ekologii starają się postępować zgodnie z zasadami ekologii. Tym razem dzieci z najstarszej grupy - Gwiazdki spotkały się, aby wziąć udział w zabawach badawczych, plastycznych, muzycznych i bliżej przyjrzeć się wodzie. Poznały wędrówkę kropel wody i dowiedziały się skąd się bierze deszcz. Rozwiązały zagadki obrazkowe "Wodne zawody". Badały zachowanie się niektórych ciał w wodzie, np. jakie substancje rozpuszczają się w wodzie? Dowiadywały się na podstawie książek zgromadzonych w biblioteczce ,,co powoduje, że woda może być zanieczyszczona oraz w jaki sposób można ją oczyścić?”. Dlatego między innymi - zbudowały filtr wody.
Podczas zajęć dzieci dowiadywały się w jaki sposób:
- można oszczędzać wodę
- na czym polega oszczędzanie wody
- jak można oszczędzać wodę
- jakie są sposoby oszczędzania wody
W formie prezentacji multimedialnej mogły zobaczyć i dowiedzieć się:
- Do czego potrzebna jest woda
- Kto potrzebuje wody
- Skąd bierze się woda
- Jak dużo jej na kuli ziemskiej
- Że jest w kranie, ale nie każdy ma tak dobrze jak my, bo są miejsca gdzie wody brakuje
Dzieci wykorzystały podczas zajęć tablice tematyczne, plakaty, które mówiły o oszczędzaniu wody. Rozwiązywaliśmy krzyżówkę, której hasło brzmiało: Woda to skarb. Zastanawialiśmy się co oznacza dla nas to hasło.
Na zajęciach plastycznych dzieci – malowały Panią Kropelkę, która zaprosiła nas do oszczędzania wody. Pani Kropelka została umieszczona w naszej łazience. Dzieci zabrały również kropelki do domu, aby podzielić się z rodzicami i rodzeństwem swoimi wiadomościami na temat wody. Podczas zajęć muzycznych dzieci słuchały np. muzyki F. Chopina – Preludium zwanego ,, deszczowym” i interpretowały ruchem , gestem muzykę. Wykorzystały instrumenty muzyczne, aby zaprezentować odgłosy wody.
Na koniec spotkania grupa Gwiazdki otrzymała „kropelkę” z zadaniami do wykonania w grupie, między innymi nauka rymowanki:
„Dziś w przedszkolu mamy modę,
dzieci oszczędzają wodę.
Wszyscy zawsze pamiętają:
krany mocno zakręcają,
aby woda nie kapała
i do zlewu uciekała”.
Na zakończenie zajęć wszystkie dzieci złożyły obietnicę, że będą oszczędzały wodę oraz , że będą innych zachęcać do oszczędzania wody.
Dzieci p o zakończeniu zajęć: potrafią odpowiedzieć na pytanie „Co by było, gdyby na świecie zabrakło wody”, określają znaczenie wody dla ludzi, zwierząt i roślin, a także potrafią opowiedzieć, jaką drogę musi przebyć woda, aby trafiła do domów i najważniejsze znają proste sposoby na oszczędzanie wody.