Barycz
Barycz to rzeka licząca sobie 133 km długości. Wpada ona do Odry na wysokości Wyszanowa. Barycz charakteryzuje się bardzo małym spadkiem, który wynosi średnio ok. 0, 035% i jest to jeden z najmniejszych spadków wśród polskich rzek. Było to przyczyną tworzenia się wzdłuż niej rozległych bagien, mokradeł, torfowisk i podmokłych łąk. Jej nazwa pochodzi najprawdopodobniej od starosłowiańskiego słowa bara, które oznacza bagno.
Jedną z największych jej ciekawostek, nawet na skalę europejską jest zjawisko bifurkacji. Wody tej rzeki w początkowym jej biegu pomiędzy Ostrowem a Kotłowem nie mają określonego kierunku odpływu lub też odpływają jednocześnie w dwóch kierunkach – na zachód przez Odolanów i Milicz do Odry (Barycz Właściwa) oraz na wschód uchodząc do Ołoboku i Prosny (Barycz Leniwa). Tak więc Barycz ma dwa ujścia do dwóch różnych rzek. Powierzchnia zlewni wynosi ponad 5,5 tys. Km2, z czego 38% przypada na Dolny Śląsk, a 62% na Wielkopolskę.
Obecny układ rzeczny jest daleki od pierwowzoru. Pierwotnie rzeka tworzyła liczne rozlewiska i płynęła wieloma korytami. Liczne dopływy i płaski teren zostały wykorzystane do budowy licznych stawów rybnych. Ingerencja człowieka ukształtowała na nowo krajobraz Doliny Baryczy. Na rzece pojawiły się liczne budowle hydrologiczne służące do piętrzenia i regulacji wody. Pojawiły się też wały przeciwpowodziowe. Jedyny nieobwałowany odcinek rzeki na którym zachowały się liczne starorzecza, a na którym Barycz meandruje to odcinek pomiędzy Miliczem a Sułowem.
Źródło: http://www.barycz.pl/index_turystyka.php?dzial=6
zssmilicz
grzybowa 1 56-300 MiliczBadania wody
Brak badańDziałania
sprzątanie wzdłuż brzegu rzeki
Dnia 24.04.2015r. wychowankowie wraz z wychowawcami podczas zajęć pozalekcyjnych udali się od kompleksu pałacowo-parkowego w Miliczu skąd rozpoczęli swoją akcję- sprzątanie. Wychowankowie zaopatrzeni w rękawiczki ochronne i worki zostali podzieleni na grupy- jedna grupa sprzątała teren poniżej wału, a druga na wale. Mimo ciężkiej pracy wszystkim czas upływał bardzo szybko . Podczas zajęć uczniowie mogli również podziwiać przyrodę Doliny Baryczy, rozpoznawać liczne gatunki roślin i zwierząt.
Szczegółyszacowanie szerokości rzeki, badanie wody
Dnia 16.04.2015r. wychowankowie naszej szkoły udali się nad rzekę Barycz. Celem zajęć było szacunkowe określenie szerokości koryta rzeki. Podczas pomiaru wychowankowie nie zapomnieli o zasadach bezpieczeństwa.Pomiaru dokonaliśmy za pomocą taśmy mierniczej, a szacowania szerokości koryta rzeki dokonaliśmy za pomocą następującej instrukcji:
- zmierzyliśmy długość tyczki,
- położyliśmy tyczkę wzdłuż rzeki,
- oszacowaliśmy ile razy tyczka zmieściłaby się od jednego do drugirgo brzegu.
Koryto rzeki Barycz na szerokość 5 m. (Miejsce badania Milicz-kompleks pałacowo-parkowy).
Tego dnia wychowankowie dokonali również poboru i badania wody. Nabraliśmy czerpakiem wodę do plastikowego kubka.
Wyniki obserwacji:
- barwa przezroczysta
- przejrzystość wody- przejrzysta
- zapach wody - bardzo słaby
- osad- brak
- inne domieszki- brak
Szczegóły
Adopcja rzeki
Dnia 11.04.2015r. wychowankowie wraz z wychowawcą udali się nad rzekę Barycz w celu oficjalnej "adopcji" rzeki. Podczas zajęć dowiedzieli się o celach programu a także cieszyli się urokliwym widokiem otaczającej przyrody.
W tym dniu uczniowie otrzymali również rękawice ochronne i worki na śmieci. Podczas zajęć sprzątali brzeg rzeki, dzięki temu mogi sprawdzić czy w wyznaczonym obszarze istnieje problem z nadmierną ilością odpadów. Dzięki działaniom edukacyjnym propagującym ograniczenia powstawania odpadów, wprowadzenia selektywnej zbiórki śmieci, nasi podopieczni uzbierali niewielką ilość odpadów.
SzczegółyŚwiatowy Dzień Wody
Dnia 24.03.2015r. w Zespole Szkół przy Wielospecjalistycznym Szpitalu w Miliczu odbyły się obchody Światowego Dnia Wody.
Podczas zajęć wychowankowie obejrzeli krótki film pt. "Żyj ekologicznie-woda" dotyczący znaczenia wody w życiu człowieka, wzięli udział w warsztatach badawczo-doświadczalnych.
Wychowankowie utworzyli także symboliczną Kolejke po wodę- haapenning, który ma na celu zwrócenie uwagi na fakt, że około 1,2 miliarda ludzi na świecie nie ma dostępu do czystej wody.
W dalszej części dnia wychowankowie brali udział w grze "3 kubki", polegającej na rozpoznawaniu walorów smakowych wody.
Szczegóły